Železničář / Zahraničí / Výrobci vozidel bojují s termíny dodávek
Výrobci vozidel bojují s termíny dodávek
26.4.2025
Už několik let se objevují zprávy o zpožďujících se dodávkách nových vozidel. V různé míře jsou postiženi téměř všichni velcí evropští výrobci, každý bojuje s potížemi alespoň u jedné zakázky. Jednou z příčin jsou různorodé požadavky objednatelů, které vyžadují přizpůsobování výroby pro malé počty vozů. Prodlužuje se ale i jejich schvalování.

To přináší potíže jak dopravcům, tak objednatelům. Nová vozidla nejsou dodána a nasazena do provozu včas. Navíc je mnohdy nemožné zajistit náhradu. Často musí vyjet starší soupravy, případně náhradní autobusy. Následují sankce dopravce výrobci a objednatele dopravci. Proto objednatelé často předem zavazují výrobce k zajištění náhradní vozby v případě zpoždění dodávky.
Jako důvod pro zpoždění uváděli výrobci v letech 2020–21 zpravidla narušení dodavatelských řetězců v důsledku covidové pandemie, od roku 2022 pak válku na Ukrajině. Jak jsou na tom nyní?
Alstom
Patrové příměstské jednotky Coradia Max přinášejí rozmrzelost řadě objednatelů. Dolnosaský objednatel v roce 2021 objednal 34 čtyřdílných souprav, které měly být nasazeny od prosince 2024 v Dolním Sasku a okolí Brém. Už v roce 2022 bylo jasné, že termín nebude možné splnit. Alstom to zdůvodňoval „náběhem výroby na různých místech, problémy v dodavatelských řetězcích kvůli rusko-ukrajinské válce a dopadům pandemie“ a v listopadu 2024 oznámil již čtvrté odložení termínu, a to až na rok 2026. Jako důvod uvedl nedostatek materiálu a zdlouhavé schvalování vozidel.
V roce 2021 objednalo DB Regio 13 souprav stejného typu se shodným termínem dodání. I zde nyní Alstom hovoří o dodání v roce 2026.
Objednatel ze spolkové země Bádensko-Würtembersko na jaře 2022 objednal flotilu 130 jednotek Coradia Max, z nichž 80 mělo být k dispozici na konci roku 2025 v souvislosti s otevřením podzemního nádraží ve Stuttgartu. Již v listopadu 2023 výrobce oznámil, že místo 80 jich k tomuto datu dodá jen 14.
Zpožděných je rovněž 11 třívozových akutrolejových jednotek Coradia Continental, které v únoru 2020 koupil saský objednatel pro trasu Lipsko – Chemnitz s termínem dodání konec roku 2023. Nyní se hovoří o dodání letos v létě.
V roce 2021 objednaly Dánské dráhy (DSB) 100 pětidílných elektrických souprav Coradia Stream s dodáním letos, avšak Alstom oznámil dodání nejdříve koncem příštího roku.
Siemens
Zpožděné jsou dodávky souprav railjet 2 (2. generace) a Nightjet pro ÖBB. Třináct jich bylo objednáno v roce 2018 s dodáním v roce 2022, nicméně první soupravy Nightjet vyjely až koncem roku 2023 a railjet 2 až na jaře 2024. Dodnes nejsou schváleny řídicí vozy, takže v čele souprav musí jet lokomotiva.
V červnu 2024 Siemens ohlásil zpoždění v dodávce vysokorychlostních vlaků ICE 3neo pro DB z důvodu závad na svárech způsobených subdodavatelem. Očekávaná délka zpoždění nebyla uvedena.
Stadler
Kromě zpoždění zaviněných záplavami, které loni postihly několik poboček výrobce, má Stadler potíže s dodáním souprav pro metro v Berlíně. Berlínské dopravní podniky v roce 2019 objednaly různé soupravy, které měly být dodány v roce 2023. Důvodem zpoždění mají být problémy se softwarem. Část vozidel by měla přijít do provozu letos na podzim.
CAF
Také španělský výrobce se potýká s řadou zpoždění v dodávkách. Objednatel oblasti Rýn-Rúr v roce 2021 objednal 63 akutrolejových jednotek Civity, které mělo DB Regio nasadit koncem tohoto roku. Nyní se počítá s ročním zpožděním.
Celkem 12 elektrických jednotek Nexio bylo objednáno v roce 2017 s dodáním do konce roku 2021. Kvůli zdlouhavému schvalování se však v provozu objevily až koncem roku 2024.
Talgo
Velkým překvapením byla v roce 2019 objednávka 23 vratných souprav označovaných ICE L u tohoto španělského výrobce pro DB s termínem dodání v roce 2023. Mezitím z rámcové smlouvy až na 100 souprav objednaly DB dalších 56. Nyní se očekává, že první soupravy by měly vyjet letos v létě. Protože se také zpožďuje dodávka elektrických lokomotiv Travca určených do těchto souprav, budou zatím taženy jinými lokomotivami.
Také na domácí půdě má Talgo potíže. Už v roce 2016 objednaly španělské dráhy 15 vysokorychlostních vlaků Avril s termínem dodání v roce 2020. Do provozu však zamířily teprve loni v létě.
Další články této rubriky
Škoda udělá generální opravu vlaků NIM Express pro DB Regio
17.4.2025 - Německý regionální železniční dopravce DB Regio si u společnosti Škoda Group objednal generální opravu až šesti dvoupodlažních vlaků NIM Express, které jezdí na frekventované vysokorychlostní trase mezi Norimberkem a Mnichovem.… »
ÖBB hlásí rekordní počet cestujících
8.4.2025 - Rakouské státní dráhy ÖBB zaznamenaly v loňském roce absolutní rekord v počtu přepravených cestujících ve svých vlacích. Dopravce v roce 2024 přepravil dohromady 511 milionů lidí, zatímco o rok dříve to bylo 494 milionů… »
ÖBB koupí dalších 30 elektrických jednotek Mireo
28.3.2025 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si u Siemens Mobility objednaly dalších 30 elektrických jednotek Mireo pro příměstskou a regionální dopravu. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní… »